Zmiana organizacji pracy od dnia 18 listopada 

UWAGA!!! Ze względu na prace remontowe prowadzone na placu zabaw obiekt nieczynny do odwołania.

Strona głównaPedagog i psychologStrefa dla rodzicówJak pomóc dziecku radzić sobie z własnymi uczuciami

Stanowisko Departamentu Matki i Dziecka w Ministerstwie Zdrowia w sprawie zapobiegania i zwalczania wszawicy u dzieci i młodzieży


Zachęcamy do wpłat na Radę Rodziców. Wpłata za pierwsze dziecko wynosi 40 zł, za drugie 20zł. 

Jak pomóc dziecku radzić sobie z własnymi uczuciami

Jesteś rodzicem młodego człowieka, który dorasta, dojrzewa i stale jest aktywny. Każdy dzień przynosi mu nowe zadania i wyzwania, dzięki czemu Twoje dziecko wciąż zdobywa nowe doświadczenia. Poznawaniu świata i uczeniu się go zawsze towarzyszą emocje. Zwykle są one przyjemne, gdyż zaspokajana jest ciekawość dziecka, a przez to zdobywa ono coraz większą wiedzę o sobie samym i otaczającym go środowisku. Dzięki temu świat staje się coraz bardziej przewidywalny, a dziecko czuje się w nim coraz bezpieczniej. Czasem jednak nowym doświadczeniom towarzyszą uczucia przykre, trudne dla młodego człowieka, z którymi nie wie, jak sobie poradzić. Naszą rolą – rodziców – jest nauczenie młodego człowieka, jak w akceptowany społecznie sposób wyrażać złość, żal, wstyd, poczucie winy, rozczarowanie, czy frustrację. Poniżej znajdziecie Państwo kilka wskazówek, ułatwiających Wam niesienie dziecku pomocy w trudnych dla niego momentach. Dzięki nim dziecko dotrze do własnych uczuć, Wam będzie łatwiej je zrozumieć i wesprzeć, a wspólnie wypracujecie silniejszą i trwalszą więź emocjonalną.

Pamiętaj, że każde uczucie ma swoją wartość i niesie ze sobą jakąś informację, a więc jest cenne dla osoby, która go doświadcza.

Wszelkie emocje do czegoś służą i żadnego z nich nie należy tłumić. Dzięki odczuwaniu całej gamy uczuć stajemy się dojrzalsi, a nasze relacje z innymi stają się bliższe. Dzieje się tak dzięki temu, że doświadczając wszystkich uczuć uczymy się rozpoznawać je u siebie, a to z kolei pozwala nam na rozwinięcie empatii, czyli zdolności współodczuwania z innymi ludźmi, gdy oni je przeżywają.

Słuchaj dziecka z czułością i uwagą.

Wykaż autentyczne zainteresowanie dzieckiem. Odłóż na czas rozmowy wszystkie inne zajęcia i zaangażuj się w pełni w rozmowę. Tylko taki kontakt ma prawdziwą wartość. Jeśli dziecko poczuje się zrozumiane, najczęściej samo będzie potrafiło sobie pomóc.

Nie narzucaj dziecku przyjemnych emocji, jeśli aktualnie przeżywa nieprzyjemne.

Dziecko nie może być zawsze radosne i wesołe, ono też ma prawo przeżywać takie uczucia, jakich doświadcza naprawdę. Rodzice chcąc pocieszyć dziecko, poprawić jego samopoczucie, często zaprzeczają odczuwanym przez niego „negatywnym” emocjom, mówiąc „Nie ma powodu do płaczu”, „Nic się nie stało”, „Nie ma się czego bać”. Takimi słowami nie sprawimy, że dziecko przestanie czuć, to co czuje, a jedynie spowodujemy poczucie braku zrozumienia i odrzucenia. Tylko wtedy gdy, dziecko poczuje się w pełni akceptowane, przyjdzie porozmawiać z nami następnym razem, gdy będzie miało problem. Inni rodzice, gdy ich dziecko przeżywa smutek, starają się odwrócić jego uwagę np. poprzez rozśmieszanie go czy zmianę tematu. Pamiętaj, że odcinając dziecko od jego prawdziwych emocji nie pomagasz mu w radzeniu sobie z nimi, lecz sprawiasz, że w przyszłości maluch nie będzie w dobrym kontakcie z nimi, a tym samym nie będzie potrafił zrozumieć innych ludźmi.
Pamiętajmy również, że małe dzieci wyrażają silne emocje za pomocą ciała. Jeżeli nie mają możliwości ujawniania ich, uczucia kumulują się i zaczynają pojawiać się różnego rodzaju dolegliwości (problemy ze spaniem, trawieniem, wydalaniem, problemy skórne, nadmierna ruchliwość). Jeśli nie nauczymy dzieci rozpoznawania swoich emocji i wyrażania ich w sposób werbalny, zaczną reagować objawami fizycznymi w sytuacjach doświadczania emocji.

Posługuj się pytaniami otwartymi, które pozwalają dziecku pełniej się wyrazić.

Na pytanie „jak się czujesz?” standardową odpowiedzią jest „dobrze”. Jeśli chcemy tego uniknąć, lepiej zapytać „co czujesz w tej sytuacji?”, „opowiedz mi co się stało”. W ten sposób dajemy dziecku szansę wypowiedzenia swoich prawdziwych emocji.

Nie próbuj wyręczać dziecka i dokańczać jego wypowiedź, gdy nie może się wysłowić.

Nigdy nie wiesz do końca, co ono czuje i co chce Ci powiedzieć.

Pomóż dziecku nazwać uczucia i zaakceptować je.

Rodzice często sami mają kłopoty z zaakceptowaniem własnych emocji, przez co z trudnością przychodzi im zaakceptowanie uczuć dziecka. Dlatego już teraz warto zastanowić się, czy sami dajemy sobie prawo do przeżywania różnych emocji (zwłaszcza tych przykrych), czy je wyrażamy czy tłumimy? Dziecko przez naśladownictwo uczy się sposobów radzenia sobie z emocjami, a zatem będzie podobnie odreagowywać sytuacje budzące smutek, złość lub rozczarowanie.

Zrozumienie uczuć dziecka nie oznacza akceptacji dla zachowań niepożądanych społecznie, pojawiających się pod ich wpływem.

To, że młody człowiek przeżywa złość nie oznacza, że mamy godzić się na zachowania, którymi krzywdzi siebie lub innych, sprawia przykrość czy zadaje ból. Ważne jest, by dziecko otrzymało jasny komunikat, że akceptujemy wszystkie jego emocje, nawet te trudne, ale nie wyrażamy zgody na określone zachowania, wynikające z doznawanych przez dziecko uczuć. Ustalmy „kodeks złości”, czyli co wolno, a czego pod żadnym pozorem nie wolno.

Nigdy nie krytykuj dziecka!

To bardzo obniża jego poczucie własnej wartości, które później znacznie trudniej jest odbudować niż od początku kształtować adekwatną samoocenę.

Nie reaguj natychmiast!

Często dziecko potrzebuje jedynie naszego wsparcia i zrozumienia, a nie pomocy w rozwiązaniu problemów.  Wspólnie z dzieckiem można zastanowić się, co można w danej sytuacji zrobić, jak możemy mu pomóc i na jaka formę pomocy dziecko jest w stanie się zgodzić. Takie zachowanie uczy samodzielności i niezależności w radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi.

opracowała:
Magdalena Chętka - psycholog

gminabip  men     kur 

efs 

szkolaklasa

 odkrywcy

swr

mysle

sbprzem

trzymajForme

bezwakacje

 ortografitti

miwgif

 ls

 eteatr

scrabble

aqua

ratujemy

zippy

klubpuchatka

 pck

czystepowietrze

niepal

Znajdz wlasciwe rozwiazanie

 Logo klub wiewiorka PCK RGB

 etwinning

 logoapteczka

 

 

 

Joomla templates by Joomlashine