Ćwiczenia oddechowe

Ćwiczenia oddechowe są ściśle związane z mówieniem. Celem tych ćwiczeń jest zwiększenie pojemności płuc, nauka ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia, pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, poruszanie przepony. Dziecko ćwiczy zawsze w obecności rodzica ze względów bezpieczeństwa.

Przykładowe ćwiczenia oddechowe stosowane w terapii logopedycznej:

  1. Wdech przez nos, wydech ustami,
  2. Dmuchanie na wiatraczek,
  3. Dmuchanie na płomień świecy tak, żeby nie zgasł,
  4. Zmuchiwanie świecy z coraz większej odległości,
  5. Nadmuchiwanie balona,
  6. Zdmuchanie piórek, skrawków papieru ze stolika,
  7. Dmuchanie na opadający przedmiot, np. piórka,
  8. Puszczanie baniek mydlanych,
  9. Chuchanie na ręce,
  10. Wąchanie kwiatków,
  11. Dmuchanie małej piłeczki do bramki,
  12. Przenoszenie za pomocą słomki: kawałków kolorowego papieru, kropek na biedronkę, kropek na muchomora, kropelek nad parasolkę, bombek na choinkę, produktów na pizzę, rybek do akwarium,
  13. Dmuchanie na kuleczki piankowe, z waty, ze styropianu,
  14. Dmuchanie przez słomkę nad powierzchnią wody w szklance w celu zrobienia dołka,
  15. Dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą,
  16. Wymawianie samogłosek na wydechu jak najdłużej, najpierw jedną samogłoskę, później 2-3,
  17. Gra na organkach, trąbce, flecie,
  18. Śpiewanie piosenek,
  19. Ćwiczenia przepony: naśladowanie śmiechu różnych osób:

- kobieta: ha ha ha ha,

- mężczyzna: ho ho ho ho,

- dziewczynka: hi hi hi hi,

- chłopiec: he he he he.

  1. Wychuchanie kółeczek na lustrze, szybie,
  2. Naśladowanie chłodzenia zupy na talerzu – długie i ciągłe dmuchanie,
  3. Naśladowanie chuchania na zamarzniętą szybę.

Opracowanie własne:

Elżbieta Robakiewicz