Przypominamy o wysokości wpłat na Radę Rodziców. Wpłata za pierwsze dziecko wynosi 40 zł, za drugie 20zł. 

Rozwój mowy

Okresy kształtowania się mowy dziecka:

OKRES MELODII

Od urodzenia do 1 roku życia. Dziecko umie prawidłowo wymawiać samogłoski: a, e, i, spółgłoski: m, b, n, t, d oraz półsamogłoskę j.

ORKES WYRAZU

Od 1 do 2 roku życia. Dziecko posługuje się wszystkimi samogłoskami ustnymi, czyli: i, y, e, a, o, u, półsamogłoską j oraz spółgłoskami: p, b, p’, m, t, d, n, ń, ś, k, k’.

OKRES ZDANIA

Od 2 do 3 roku życia. Dziecko wymawia wszystkie samogłoski: i, y, e, ę, a, o, ą, u; półsamogłoskę j; spółgłoski: p, b, p’, b’, m, m’, f, w, f’, w’, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, k’, g’, ch, t, d, n, l, l’; sporadycznie: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż.

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECKA

Od 3 do 7 roku życia. Dziecko wymawia prawidłowo wszystkie powyższe samogłoski, spółgłoski oraz utrwalają się głoski: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r.

ROZWÓJ MOWY

Rozwój mowy jest uwarunkowany genetycznie, zależy od wrodzonych właściwości organizmu człowieka, jest możliwy jedynie w kontakcie ze środowiskiem społecznym. Jest to proces, w którym współgrają czynniki biologiczne i społeczne.

Przedstawiony powyżej rozwój mowy (okresy kształtowania się mowy dziecka) postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mówienie jest sprawnością i trzeba jej się uczyć tak jak wszelkich innych czynności. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej aktywności języka, warg, podniebienia, gardła, płuc i krtani.

Od najmłodszych lat dziecko ćwiczy narządy artykulacyjne poprzez czynności ssania, połykania, żucia (ruchy warg, języka, szczęk). Jak z tego wynika, natura zapewnia rozwój sprawności aparatu mowy przez powyższe czynności (ssanie, żucie, połykanie). W późniejszym czasie, trening ten jest kontynuowany przez samą czynność mówienia. Gdy ta czynność zostanie zaniżona, zaniedbana, trzeba wspomóc dziecko mądrą gimnastyką, która podniesie poziom i poszerzy zakres sprawnościowy aparatu mowy. Dlatego duży nacisk logopedzi przykładają w teorii logopedycznej na rozumienie aspektu motorycznego, a w praktyce na ćwiczenia artykulacyjne.

Wiedza o tym, co normalne (w jakim czasie), stanowi punkt odniesienia. Trzeba wiedzieć, kiedy i w jakich granicach tolerancji czasowej pojawiają się w mowie dziecka poszczególne głoski. Bez tej wiedzy nie można sensownie integrować w rozwój mowy dziecka, nie można mu pomóc, a zaszkodzić za dużo wymagając lub zaniedbując rozwój mowy.

Literatura:

L. Kaczmarek ,,Nasze dziecko uczy się mowy”
G. Demel ,,Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”

Opracowała:

Elżbieta Robakiewicz

gminabip  men     kur 

efs 

szkolaklasa

 odkrywcy

swr

mysle

sbprzem

trzymajForme

bezwakacje

 ortografitti

miwgif

 ls

 eteatr

scrabble

aqua

ratujemy

zippy

klubpuchatka

 pck

czystepowietrze

niepal

Znajdz wlasciwe rozwiazanie

 Logo klub wiewiorka PCK RGB

 etwinning

 logoapteczka

 

 

 

Joomla templates by Joomlashine