Edukacja szkolna ma na celu realizowanie zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności oraz wychowania. Celem społeczności szkolnej jest zapewnienie uczniom wszechstronnego rozwoju w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym oraz duchowym.
Cele dydaktyczno-wychowawcze | Zadania szkoły , nauczycieli i wychowawców | Formy realizacji zadań |
1.Kształtowanie umiejętności przyswajania wiedzy oraz samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji |
- przekazywanie wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania
- diagnozowanie przyczyn trudności w nauce
- organizowanie pomocy w nauce
- bieżące informowanie rodziców o postępach dzieci w nauce i zachowaniu
- nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania oraz czytania ze zrozumieniem
-nauka korzystania ze zbiorów bibliotecznych oraz posługiwania się katalogami
- przygotowanie
- wyrabianie nawyku korzystania z różnych źródeł informacji
- uwrażliwienie uczniów na zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z komputerów i ich oprogramowania
- wykorzystywanie multimediów w procesie nauczania różnych przedmiotów oraz samokształcenia |
- prowadzenie lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych
- powoływanie zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej: opracowywanie IPET, KIPU, PDW.
- prowadzenie zajęć wyrównawczych, reedukacyjnych, indywidualnych, terapeutycznych i logopedycznych,
- organizowanie zebrań z rodzicami,
- doskonalenie umiejętności czytania, pisania, słuchania i rozumienia przekazywanych treści podczas wszystkich lekcji,
- organizowanie lekcji bibliotecznych,
- prowadzenie lekcji w pracowni komputerowej,
- zapoznanie z różnymi słownikami, atlasami, encyklopediami, mapami
-prowadzenie lekcji wychowawczych,
- wykorzystywanie eduROMÓW , tablicy interaktywnej w czasie zajęć |
2.Rrozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci |
- wspomaganie uczniów w rozpoznaniu własnych uzdolnień i zainteresowań w celu świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia
- rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz indywidualnych zdolności twórczych dzieci |
- spotkania i rozmowy z doradcą zawodowym - udział w „drzwiach otwartych” w szkołach ponadgimnazjalnych,
- zorganizowanie szerokiej oferty zajęć pozalekcyjnych (SKS, Gromada Zuchowa, Klub Wiewiórka, PCK ) i kół zainteresowań ( koło jęz. polskiego, matematyczne, historyczne, misyjne, jęz. angielskiego, teatralne, informatyczne, muzyczne), - udział w konkursach, ligach przedmiotowych, zajęciach pozalekcyjnych - prowadzenie gazetki szkolnej, |
3. Kultywowanie tradycji szkolnych oraz wzmacnianie więzi ze szkołą i klasą. |
- umacnianie wiary dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów
- kształtowanie postawy ucznia, który godnie reprezentuje swoją szkołę na zewnątrz
- stworzenie atmosfery sprzyjającej zacieśnianiu więzi emocjonalnej ze szkołą, |
- eksponowanie dyplomów, pucharów w gablocie szkolnej,
- pogadanki na temat właściwego zachowania się uczniów w czasie wyjść pozaszkolnych,
- udział w apelach, akademiach i uroczystościach szkolnych, takich jak: * Dzień Edukacji Narodowej |
4. Kształtowanie postawy odpowiedzialności, pracowitości, samodzielności |
- włączenie uczniów i rodziców do współtworzenia różnych dokumentów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania szkoły,
- przydzielanie uczniom konkretnych funkcji w klasie i szkole, przydzielanie zadań do wykonania, |
- zaopiniowanie przez Samorząd Uczniowski i Radę Rodziców:
- demokratyczne wybory do samorządu uczniowskiego, |
5. Poznanie historii swojego regionu oraz lokalnych tradycji, świąt i obyczajów, |
- rozwijanie zainteresowań „małą ojczyzną” oraz akcentowanie odrębności kulturowej i językowej, |
- organizowanie wycieczek do muzeum, skansenu i innych obiektów ważnych z punktu widzenia naszego regionu, - omówienie tematów na godzinach wychowawczych, historii, religii, - udział w międzyszkolnym konkursie „palma wielkanocna” - wręczanie kart i składanie życzeń pracownikom szkoły i urzędu gminy z okazji Dnia Komisji Edukacji Narodowej, Bożego Narodzenia, |
6. Kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych | - okazywanie szacunku dla własnego państwa i jego symboli, - kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej. |
- przypominanie o właściwym zachowaniu się uczniów w stosunku do symboli narodowych i religijnych, - udział uczniów w akademiach i apelach z okazji uroczystości państwowych, - nauka hymnu narodowego, - omówienie tematów na historii, jęz. polskim, godz. z wychowawcą, - wycieczki do miejsc pamięci narodowej, - organizowanie apeli, wieczornic z okazji świąt państwowych wynikających z kalendarza np. Święto Niepodległości, rocznice Konstytucji 3 Maja itp. |
7. Przygotowanie uczniów do życia w grupie i w społeczeństwie |
- uświadamianie uczniom zagrożeń: przemoc, grupy nieformalne
- nauka efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie,
- rozpoznawanie środowiska rodzinnego uczniów,
- inicjowanie akcji charytatywnych
- zapoznanie z zasadami dobrego wychowania, |
- lekcje wychowawcze oraz lekcje religii,
- praca metodą projektu przy opracowywaniu scenariuszy różnych imprez ( Dzień Ziemi, I Dzień Wiosny)
- obserwacja zachowań uczniów w szkole,
- włączanie się w akcje takie jak:
- zorganizowanie „Tygodnia Wychowania” |
8.Stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu. |
- kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych.
- poznanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotem niebezpiecznym ( toksycznym, łatwopalnym, wybuchowym itp.). |
- dopasowanie ławek i krzeseł do wzrostu uczniów w klasach.
- organizowanie spotkań z pracownikami służb specjalnych np. strażakiem. - organizowanie apeli wynikających z kalendarza. |